Tajuk : Darab
4.2
Kelas :
2K
Masa : 3.05pm—3.35pm
Objektif :
Diakhir pelajaran ini pelajar dapat
A Membina sifir dua, lima, sepuluh dan
empat dengan berpandukan objek
Konkrit.
B
Membina sifir dua, lima, sepuluh dan empat dengan berpandukan
gambar.
C
Membina sifir dua, lima, sepuluh dan empat dengan berpandukan garis
nombor.
|
Isi Pelajaran |
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran |
Alat Bantu Mengajar |
Set Induksi (5 minit)
|
Pemerhatian dan
analisis |
- Guru menunjukkan epal epal kepada murid murid. Contoh
|
Epal yang benar |
Langkah 1 (8 minit) |
Penjanaan idea dan
sintesis idea |
- Guru membahagikan murid-murid kepada lima kumpulan.
- Guru mengedarkan dua biji manggis kepada setiap kumpulan.
- Guru minta ketua kumpulan menyatakan bilangan epal yang terdapat pada mereka.
Contoh: Berapakah bilangan epal yang terdapat dalam kumpulan anda?
- Guru menerangkan mengenai kosep darab (penambahan berulang) dengan mengaitkan
aktiviti yang telah dijalankan.
- Setiap ketua kumpulan menyatakan bilangan epal yang terdapat pada mereka.
- Guru memperkenalkan ayat matematik yang terlibat dengan situasi yang ada.
2 + 2 + 2 + 2 + 2 =10
5 × 2 = 10
- Guru membimbing murid mereka situasi lain yang bersesuaian melibat- kan operasi
darab.
|
|
Langkah 2(12 minit) |
Pengukuhan kemahiran
murid dengan menggunakan garis nombor. |
- Guru memperkukuhkan aktiviti darab dengan menggunakan garis nombor
- Guru menyoal murid.
Contoh: Berapakah bilangan bunga dalam setiap kumpulan?
- Murid membilang dalam gandaan 10 berdasarkan garis nombor yang diberi oleh guru.
- Seterusnya murid menentukan nilai bagi suatu nombor dalam sifir 10 berdasarkan
garis nombor.
- Guru meneruskan aktiviti dengan mengarahkan murid membilang dalam gandaan 10
berdasarkan garis nombor.
Contoh : Garis nombor
|
|
Langkah 3 (5 minit) |
Memperkukuhkan kemahiran murid dengan
menayangkan garis nombor melalui visualizer |
- Guru menayangkan garis nombor melalui slaid untuk mengukuhkan kemahiran
pendaraban.
- Guru meminta murid melengkapkan garis nombor.
- Pertandingan antara kumpulan diadakan.
|
Slaid |
Penutup (5 minit) |
Memperkenalkan darab adalah penambahan berulang. |
- Guru membuat kesimpulan bahawa darab adalah penambahan sesuatu nombor secara
berulang-ulang.
- Murid-murid menjawab soalan berkenaan darab.
- Murid-murid membuat lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.
|
Lembaran kerja |
Penggunaan benda konkrit sebagai pengenalan konsep pendaraban memang bersesuaian, disusuli pula dengan pengisian garis nombor sebagai pengukuhan tentang hasil darab. Rancangan pengajaran yang baik, cikgu Lai.
ReplyDeleteMaklumat yang padat dan lengkap sesuai digunakan sebagai BBM semasa P&P.
ReplyDelete